Mont Blanc Op Een Budget: Een Kleine Getaway

5/21/20247 min read

Snow-covered peak of Le Brevent in Chamonix against a bright sky

Afgelopen april ging ik op een spontane reis om vrienden te bezoeken in Grenoble, Frankrijk. Zonder specifieke plannen wilde ik de schilderachtige regio Auvergne-Rhône-Alpes verkennen en een glimp opvangen van de legendarische Mont Blanc. Dus, zonder verdere aarzeling, uitgerust met alleen een camera en een kleine rugzak, vertrok ik op deze spannende reis.

Op weg naar de bergen nam ik de tijd om de schoonheid van Parijs te bewonderen en de plaatselijke keuken te proeven, genoot ik van een heerlijke stadswandeling in Lyon en verkende ik het charmante stadslandschap van Grenoble. Tot slot ging ik naar Chamonix om te genieten van het adembenemende uitzicht vanaf de bergtoppen.

Foto door Urte Foto

Chamonix town with the Alps providing a dramatic backdrop

In dit artikel deel ik de prachtige plekken die ik heb ontdekt, mijn reismethoden en de memorabele momenten die ik onderweg heb vastgelegd. Als fotograaf maak ik graag foto's tijdens mijn reizen en ik vind het geweldig om ze met jullie te delen in dit blogartikel. Of je nu een reisgenoot bent die op zoek is naar budgetvriendelijke tips of gewoon graag nieuwe bestemmingen wilt ontdekken, ik hoop dat er hier iets voor je tussen zit. Het hoogtepunt van mijn avontuur? Het prachtige uitzicht op de beroemde Mont Blanc, waar ik een tijdje vol ontzag naar stond te kijken.

Lees verder om mee te gaan op deze reis en de ongelofelijke bezienswaardigheden te zien die ik tegenkwam. Voor degenen die liever een snel overzicht hebben, sla je over naar het einde voor een beknopte samenvatting van mijn reis, inclusief reisafstanden, tijd en budgettips.

De reis begint: Van Rotterdam naar Parijs

Mijn avontuur begon in Rotterdam, waar ik een rit boekte via de BlaBlaCar app. Na een snelle treinreis ontmoette ik de chauffeur in Breda, waar ik gezelschap kreeg van twee andere reizigers. We hadden een leuk gesprek waardoor de vier uur durende reis naar Parijs voorbij vloog. Als je BlaBlaCar nog niet geprobeerd hebt, raad ik het ten zeerste aan. Het is comfortabeler dan de bus, biedt je de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en is budgetvriendelijk. Voor slechts 25 euro bereikte ik Roissy-en-France op een comfortabele manier, terwijl ik ook enkele nieuwe connecties maakte.

Omdat ik nog nooit in Parijs was geweest en wat tijd had tot mijn volgende rit, besloot ik de stad een paar uur te verkennen. Ik nam de metro naar Gare du Nord (voor ongeveer 7 euro) om met een vriend te lunchen. We gingen naar Bouillon Chartier Grands Boulevards, een Frans restaurant met een prachtig ingericht interieur. De obers, gekleed in witte overhemden met zwarte strikjes, voegden een vleugje elegantie toe aan de ervaring. Ik dacht bij mezelf, "Dit moet sjiek zijn," maar de prijzen van het eten waren verrassend betaalbaar.

We genoten van een heerlijke maaltijd en proefden de traditionele Franse keuken voor minder dan 15 euro per persoon. Het eten was misschien niet van Michelinster-kwaliteit, maar de ervaring was het waard. Zittend in het 19e-eeuwse interieur, kijkend naar de drukke obers en de levendige sfeer was een attractie op zich. De geschiedenis en de sfeer van het restaurant maakten het een perfecte kennismaking met de Parijse cultuur. Als je in Parijs bent, raad ik je zeker aan om langs te gaan voor een lokale maaltijd en een stukje geschiedenis.

Interior of Bouillon Chartier Grands Boulevards restaurant in Paris

Het Verkennen van de Historische Bastille van Grenoble

Na de lunch liepen we nog wat rond in de buurt voordat het tijd was om weer een BlaBlaCar-rit naar Grenoble te maken. De rit duurde ongeveer zes uur en tegen middernacht lag ik al te slapen bij mijn vriend, uitkijkend naar de dagen die voor me lagen.

De volgende dag, nadat ik wakker was geworden, had ik de kans om het gebied waar mijn vriend woonde te verkennen. Het was de campus van de Grenoble Alpes Universiteit, ten oosten van het stadscentrum. De campus was enorm groot, met allerlei voorzieningen voor studenten - restaurants, kleine cafés, verschillende wooneenheden, wasserettes en andere interessante gebouwen die tegemoet kwamen aan de behoeften van studenten.

amazing cable car towards Fort de La Bastille

Foto door Urte Foto

Na een korte tramrit bereikten we het centrum van Grenoble waar we heerlijke pannenkoeken aten bij de plaatselijke crêperie Desi Twist, voordat we op weg gingen naar Fort de La Bastille. Dit ongelooflijke fort ligt in het hart van de stad en kan worden bereikt via een zeer uniek uitziende kabelbaan! Het was zo gaaf om te zien hoe het panorama van de stad zich voor ons opende terwijl we langzaam de heuvel beklommen. Het hele fort is gevuld met architecturale structuren en gebouwen om te verkennen, samen met verschillende terrassen en grasplekken aan de rand waar je comfortabel kunt zitten terwijl je geniet van het weidse uitzicht. En dat is precies wat we deden! We hebben een paar goede uren doorgebracht door gewoon op het gras te liggen en de omgeving in ons op te nemen. Bonustip: neem onderweg wat Franse gebakjes en een goede fles wijn mee voor de perfecte picknick!

Panoramic city view from Fort de La Bastille in Grenoble

Een dagtocht naar Chamonix

De volgende dag verzamelden we nog wat vrienden, stapten we in de auto en gingen we op weg naar de Alpen. De rit door het platteland van Grenoble naar Chamonix was echt prachtig, en het was fantastisch om de bergachtige uitzichten te zien. April wordt niet meer beschouwd als hoogseizoen voor skiërs, dus er waren minder mensen in het gebied. Desondanks waren er genoeg mensen die door de straten zwierven en overdag aan het winkelen waren.

Foto door Urte Foto

Na aankomst in Chamonix begonnen we onze dag met verse koffie in een gezellig plaatselijk café. Het was heerlijk om achterover te leunen en te genieten van het zonverlichte uitzicht op de bergen - een perfect begin van ons avontuur! Vol energie verkenden we de charmante straatjes van Chamonix en stopten we bij een paar winkels terwijl we genoten van de levendige sfeer.

Daarna gingen we naar de kabelbanen, maar omdat het laagseizoen was, konden we alleen een plekje krijgen in de kabelbaan van Brévent. Hoe dan ook, we waren blij dat we een plekje hadden bemachtigd. De rit naar Planpraz op 2000 meter hoogte was betoverend, met enorme uitzichten over de bergen die zich voor ons ontvouwden. In Planpraz kwamen de skiërs nog steeds de pistes af en de kleine bar met terras zat vol met mensen die genoten van een drankje en de zon. We deden mee, namen wat te drinken en genoten van de levendige sfeer. Tot ons geluk vulde een privéfeest in de buurt van de bar de lucht met goede muziek, waardoor de sfeer nog beter werd.

Brevent cable car station with mountains in the background in Chamonix

Foto door Urte Foto

Nadat we hadden genoten van het tafereel in Planpraz, namen we nog een kabelbaan naar Le Brévent op 2525m. De beklimming was opwindend maar ook een beetje zenuwslopend, vooral omdat de kabelbaan hoog boven de grond bungelde. Maar het adembenemende panoramische uitzicht op de Mont Blanc vanaf de top maakte het allemaal de moeite waard. Omringd door besneeuwde toppen en de frisse berglucht inademend, was het gemakkelijk om jezelf te verliezen in de schoonheid.

We brachten heel wat tijd door op de top, genoten van het prachtige uitzicht en legden onvergetelijke momenten vast. De pure majesteit van de Mont Blanc en de omliggende bergen lieten een blijvende indruk achter. Dit was ongetwijfeld het hoogtepunt van mijn reis!

Mont Blanc bathed in sunlight on a clear day in Chamonix

Laatste gedachten

Mijn spontane reis naar de regio Auvergne-Rhône-Alpes was een onvergetelijke ervaring. Van de levendige straten van Parijs tot het serene uitzicht op de Mont Blanc, elk moment was de moeite waard om vast te leggen. Als je op zoek bent naar een mix van avontuur en adembenemende landschappen, dan moet deze regio bovenaan je reislijst staan. Op de terugweg naar Rotterdam bezocht ik ook Lyon en had ik de kans om de stad een beetje te verkennen. Hoewel ik er hier niet over heb geschreven, verdient Lyon zeker een eigen artikel - misschien de volgende keer!

Ski resort activities in Chamonix with mountain views

Korte samenvatting

Totale afgelegde afstand: Ongeveer 1300 km (808 mijl)

Totale reistijd (Rotterdam - Chamonix): Ongeveer 13 uur met de auto

Bezochte steden: Parijs, Lyon, Grenoble, Chamonix

Hoogste top: Le Brévent op 2525m

Duur van de reis: 4 dagen

Budgettips:

• BlaBlaCar: Comfortabele en voordelige carpooloptie;

• Overweeg om in het laagseizoen te reizen om kosten te besparen (bijvoorbeeld in april);

• Als je niet bij vrienden verblijft, overweeg dan Couchsurfing voor een leuk, budgetverblijf;

• Een andere manier om op hotels te besparen is om met meer mensen te reizen en via Airbnb te boeken;

• Bouillon Chartier Grands Boulevards in Parijs voor de budgetvriendelijke Franse keuken;

• Voor een betaalbare lunch overdag kun je vers brood kopen bij een plaatselijke Franse bakker, wat smakelijke kaas en vleeswaren bij de supermarkt en je eigen heerlijke sandwiches maken (lekker!);

• Als je met vrienden reist, is het altijd leuk om de taken voor het plannen van de reis aan elkaar te delegeren - de een heeft misschien een gave voor het vinden van geweldige deals voor overnachtingen, terwijl de ander de beste plekken voor het diner uitkiest, etc.

Fotos door Urte Foto

Als je de regio Auvergne-Rhône-Alpes nog niet hebt verkend, hoop ik dat dit artikel je zin heeft aangewakkerd om ook zo'n spontane reis te maken. Het was zo leuk om deze geweldige uitzichten vast te leggen en als fotograaf ben ik gepassioneerd om deze momenten tot leven te brengen. Als je op zoek bent naar iemand die jouw momenten, evenementen of portretten kan vastleggen, neem dan gerust contact met me op. Ik werk graag met je samen!

Vergeet je niet in te schrijven voor mijn nieuwsbrief voor meer reisverhalen, tips en inspiratie. Je krijgt inzichten uit eerste hand in mijn avonturen, praktisch advies voor je eigen reizen en een dosis vastgelegde momenten van mijn reizen.

Tot de volgende keer!

Official logo of Urte Foto photography services in Rotterdam, Netherlands

Disclaimer: Alle afbeeldingen die in dit artikel worden getoond, zijn exclusief eigendom van Urte Foto en worden beschermd door het auteursrecht. Alleen Urte Foto heeft expliciete toestemming verkregen van de afgebeelde personen om de afbeeldingen te gebruiken op de website en sociale mediakanalen van Urte Foto. Als u visueel materiaal van de website van Urte Foto wilt gebruiken, dient u eerst schriftelijke toestemming te verkrijgen van de fotograaf.

Mis geen enkel nieuwtje en abonneer u op mijn nieuwsbrief!